These features, according to art historian Robert Gibbs, give him "a coarser but more personal expression". Cimabue, Crocifisso, 1268-1271 circa, tempera su … Dubbi ebbero anche Cavalcaselle (1864, poi fautore dell'attribuzione tradizionale dal 1875), Thode, Venturi, Zimmermann (1899), Wackernagel (1902), Van Marle, Vavalà, Weigelt e Offner (1950). He venerated poverty and developed a deep appreciation for the beauty of nature. [26], Rejecting these views, Joseph Archer Crowe and Giovanni Battista Cavalcaselle in 1903 concluded that the Santa Croce crucifix "in technical examination...makes some approach to the Florentine master, but it is rather of its time than by the master himself. [29] The wooden frame had significantly weakened, and it was necessary to separate it from both the gesso and canvas to prevent buckling as the reapplied paint dried. [11], His body arches, forcing his torso to raise against the cross. È tristemente nota per aver subito danneggiamenti importanti durante l'alluvione del 4 novembre 1966. Both Christ's body and his semi-circular nimbus are placed at angles which rise outwards and above the level of the cross. ed è custodito nella Chiesa di San Domenico ad Arezzo. È tristemente nota per aver subito danneggiamenti importanti durante l'alluvione del 4 novembre 1966. Christ's static pose is reflective of this style, while the work overall incorporates newer, more naturalistic aspects. Restaurata con la massima cura possibile, la superficie pittorica appare oggi perduta per amplissime porzioni. [14] His body takes on a dramatic, almost feminine curve, the result of the contortions forced upon a body nailed to a vertical support. Gesù ha il volto reclinato e gli occhi chiusi; il suo corpo, definito ana… [21], Their cloaks are simpler and lack the lavish gilding of the Arezzo crucifixion. Anche la nuova modalità descritta sopra con cui l'artista usa la punta del pennello per le modulazioni chiaroscurali avvicina l'opera alla Maestà del Louvre e alle opere successive, post-datando l'opera rispetto al crocifisso aretino. The first was begun in 1295, and is where Cimabue's Crucifix probably hung, given its large size, above the rood screen. Thompson, Nancy. Il pittore si formò nell'ambito della tradizione bizantina e nel gusto dei mosaici del battistero fiorentino. [14], His eyes are open, and his skin is unblemished. Il Crocifisso di Cimabue, oggi conservato a Firenze, al museo dell’opera di Santa Croce, è un’opera del 1280. The choice of a white, veil-like loincloth, dramatically more modest than the red garment in the Arezzo work, may be influenced by earlier crucifixions by Giunta Pisano. [29] The restorers succeeded in returning the work close to its original appearance, and it was put back on public display in 1976. Commissionata dai frati Domenicani e realizzata intorno al 1290, spicca per la sua distanza dall’immobile spiritualità della pittura bizantina e anticipa la raffinatezza stilistica che Giotto raggiungerà nei crocifissi realizzati negli anni successivi. [20], Representations of the Virgin and John the Evangelist flank Christ in small rectangular panels at either end of his outstretched arms. [9] Pale tonalities dominate, with the main contrast found in the dark areas of Christ's hair and beard, which are utilised to make the features of his face stand out more, and position his head as the focal point. "The Franciscans and the True Cross: The Decoration of the Cappella Maggiore of Santa Croce in Florence". [15] This evocation, not present in the main crucified figure, was known as the Christus triumphans ("Triumphant Christ"), and for contemporary – especially Franciscan – taste lacked verisimilitude, as it bore little relation to the actual suffering likely endured during a crucifixion, and overly distanced the divine from the human aspect of Christ. L’opera ha subìto un notevole deterioramento dovuto alla caduta delle parti dipinte a secco e per l’alterazione chimica della biacca, il colore bianco a base di piombo molto usato per le lumeggiature: co… Il perizoma è trasparente e rivela le anatomie sottostanti. [30], A team of restorers led by conservators Umberto Baldini and Ornella Casazza at the "Laboratario del Restauro" in Florence[29][31] spent ten years reapplying paint. Per il transetto sinistro dipinse un grande affresco rappresentante la Crocifissione, visibile solo ai frati che assistevano alla messa. [19] But in other respects it conforms to the then strict iconography of the thirteenth century. But the lead image is fully intact. Cimabue, nel Crocifisso di San Domenico ad Arezzo, concepì il corpo di Cristo, sulla croce, come una persona e non come una astratta divinità. Il tondo in alto (la cimasa) è perduto. The Crucifix by Cimabue at Santa Croce (c. 1265) is a wooden crucifix, painted in distemper, attributed to the Florentine painter and mosaicist Cimabue, one of two large crucifixes attributed to him. His body slumps in a position contorted by prolonged agony. Nel 1948 fu musealizzato agli Uffizi, ma dieci anni dopo, con la sistemazione del museo di Santa Croce, fece il suo ritorno al complesso francescano. "[32], The other is the Arezzo crucifix. Tutte le fonti antiche (Albertini, Vasari, Borghini, Baldinucci, Bottari, ecc.) CROCIFISSO di S.M.Novella È contemporaneo al ciclo di Assisi È del tipo Christus patiens Presenta una grande umanità Mostra la sofferenza di un corpo vero (al contrario di Cimabue) – Il capo ricade inanime – Le braccia sono tese nel reggere il corpo – Non c’è la compostezza del Cristo di Cimabue – Mostra la caratterizzazione fisica e Founded by Saint Francis of Assisi, their reformist, religious and social views had a profound effect on the visual arts in the century after his death. I'd be inclined to swap it with File:Museo di santa croce, crocifisso di cimabue.jpg which is more representational, but not recognisable to the avg punter. Christ is shown nearly naked: his eyes are closed, his face lifeless and defeated. [23] The structure is reinforced by two full length vertical battens. Blood pours from the wounds in his hands as his head falls to the side from fatigue and the physical reality of approaching death. The tiny specks of pigment floating around the piece were recovered with pliers by staff wading in the water after the torrents had subsided. Il Crocifisso di San Domenico ad Arezzo di Cimabue. Ai lati del braccio orizzontale della croce sono presenti due dolenti a mezzo busto in posizione di compianto, che guardando lo spettatore piegano la testa e l'appoggiano a una mano. [13] A similar approach is taken with the cloth in the background of the cross itself, which although highly ornamented, lacks the lavish ornamentation of the equivalent cloth in the Arezzo cross. Storia [modifica | modifica wikitesto]. In keeping with the Franciscan idea, the gilding surrounding the mourning saints is kept to a minimum. According to the critic Waldemar Januszczak, it was brought "around the globe in a curious, post-restoration state—part original artwork, part masterpiece of modern science ... a thirteenth century—twentieth-century hybrid. "[28], The crucifix was installed in the church of Santa Croce at the end of the thirteenth century and remained there until 1966 when the banks of the Arno river burst and flooded Florence. È attribuito al 1272-1280 circa ed è alto 4,48 metri e largo 3,90. [13][26] It is relatively primitive compared to his 1290s works and is thus believed to date from his early period. Cristo è sulla croce, vivo e invulnerabile alle ferite mortali. The work was commissioned by the Franciscan friars of Santa Croce and is built from a complex arrangement of five main and eight ancillary timber boards. Il crocifisso di Giotto Al centro della navata, in alto, sopra agli scalini che separano la chiesa inferiore da quella superiore, è il grandioso Crocifisso di Giotto il quale, molto probabilmente, lo … Garrison vi ha ravvistato la presenza di aiuti e White lo ha ritenuto opera di bottega. Prima opera attribuita al maestro, vi si legge un distacco dalla maniera bizantina all'insegna di un maggior espressionismo. Secondo tale modello iconografico Cristo muore realmente sulla croce. In 1966 it was on display in the lower Museo dell' Opera, which is at a lower elevation and closer to the waterline than the Santa Croce church, where it was located during earlier floods. "The Crowning Disc of a Duecento 'Crucifixion' and Other Points Relevant to Duccio's Relationship to Cimabue". Il pregiato dipinto fu distrutto quasi completamente dal famoso alluvione del 1966. The origin of the Crucifix has often been contested, but is generally thought to be by Cimabue based on stylistic traits and mentions by both Vasari and Nicolò Albertini. There are another eight minor pieces; mostly terminals, bases or framing devices. The balance of measurements, especially between the width and height of the cross, seem derived from the sides and diagonals of squares, and dynamic rectangles. Senza dubbi fu l'attribuzione di Suida (1905) Aubert (1907), confermata poi da tutti gli altri studiosi. CROCIFISSO (1287 circa) Cimabue (1240 circa – 1302) Museo dell’Opera di Santa Croce a Firenze Legno cm. Gaetano Milanesi, nel monumentale commento alle Vite del Vasari (1848), ritenendo di Cimabue la Madonna Rucellai non ne trovava convergenze stilistiche nella croce, che quindi non gli attribuì. Imagery based on Franciscan ideals in the thirteenth century generally reinforce his veneration of simplicity and naturalism, infusing the paintings with the new values of humanism. [24] Cimabue was not rigid in his placement, however, and to accommodate the sway of Christ's body, altered the positioning of some of the boards on the lower half. WikiZero Özgür Ansiklopedi - Wikipedia Okumanın En Kolay Yolu . L'evoluzione artistica di Cimabue si può ricostruire attraverso uno dei soggetti preferiti della sua pittura: il crocifisso dipinto su tavola di legno. The cross is painted with deep blue paint, perhaps evoking an eternal or timeless sky. L’affresco misura 6 metri e 90 x 3 metri e 50. Brink, Joel. L’importante evoluzione artistica di Cimabue si può notare attraverso uno dei soggetti preferiti della sua pittura: il crocifisso dipinto su tavola di legno.. Il Crocifisso di San Domenico – Arezzo. [5][6], The church at Santa Croce was the third that the Franciscans constructed at the site. Il Crocifisso di Santa Croce è un'opera di Cimabue, dipinta per la basilica di Santa Croce a Firenze e tutt'ora ivi conservato. Questa pagina è stata modificata per l'ultima volta il 17 nov 2020 alle 11:12. È tristemente nota per aver subito danneggiamenti importanti durante l’alluvione del 4 novembre 1966. [10], His head hangs in exhaustion, and his hands bleed from the puncture wounds suffered during his nailing to the cross. https://it.wikipedia.org/w/index.php?title=Crocifisso_di_Santa_Croce&oldid=116720628, Dipinti nella basilica e nel convento di Santa Croce, licenza Creative Commons Attribuzione-Condividi allo stesso modo. "Carpentry and Symmetry in Cimabue's Santa Croce Crucifix". The timber would have been cut and arranged by carpenters before Cimabue applied his design and paintwork. [7] It was later positioned at the north transept, in the sacristy and by the entrance on the southern flank. Gesù porta i segni della sofferenza come gli occhi chiusi, la testa reclinata verso la spalla e il corpo contratto dal dolore che assume una forma ad S. Il modello precedente era il Christus triumphans. They worked in an almost pointillist manner, with the aid of computer modelling. It is one of the first Italian artworks to break from the late medieval Byzantine style and is renowned for its technical innovations and humanistic iconography. [3][4] It remains in poor condition despite conservation efforts. The water deposited oil, mud and naphtha on the wood frame,[29] which further swelled from soakage, forcing the panel to expand and bend, cracking the paint-work. Il Crocifisso di San Domenico ad Arezzo (336x267 cm) è una croce sagomata e dipinta a tempera e oro su tavola di Cimabue, databile attorno al 1268-1271 circa e conservata nella chiesa di San Domenico di Arezzo. Both of Cimabue's surviving crucifixes were commissioned by the Franciscan order. [7][16] From about 1240, painters favoured the Christus patiens ("Suffering Christ") style: a saviour who shared the burden and pain of humanity. L’opera fu commissionata probabilmente lo stesso anno in cui si progettò la chiesa che l’avrebbe accolta: a quell’epoca era costume, infatti, concepire insieme architettura e arredo liturgico. I lati della croce sono decorati con figure geometriche che ricordano un drappeggio. Cimabue, pseudonimo di Cenni (o Bencivieni) di Pepo (Firenze, 1240 circa – Pisa, 1302), è stato un pittore italiano. Il superamento di altri retaggi dell'arte bizantina, come la separazione netta tra i muscoli di braccio e avambraccio e la linea continua a dividere il palmo della mano e l'avambraccio, contribuiscono a post-datare l'opera rispetto al crocifisso aretino. La croce sagomata è formata, a partire dall’alto, dalla cimasa priva di immagini. Il Crocifisso di Giotto nella Chiesa di Santa Maria Novella è una tempera su tavola con oro e vetri di 578 cm x 406. Pur essendo assegnata a Cimabue dalle fonti più antiche, quest’opera ha suscitato talvolta dubbi circa la sua attribuzione…, attualmente la critica è propensa, quasi unanimemente, a riconoscervi la mano del grande Maestro. The work has been in the Basilica di Santa Croce in Florence since the late thirteenth century, and at the Museo dell'Opera Santa Croce since restoration following flooding of the Arno in 1966. E’ il crocifisso dinanzi al quale San Francesco pregò nel 1205, ricevendone la chiamata a lavorare per la Chiesa del Signore. Messina, Isaac, "A New Approach to the Restoration of Cimabue's Santa Croce Crucifix". Both are dark-skinned, and bear agonised and sorrowful expressions as they rest their heads on their hands and face inwards towards Christ. I crocifissi di Cimabue. A graphic portrayal of human suffering, the painting is of seminal importance in art history and has influenced painters from Michelangelo, Caravaggio and Velázquez to Francis Bacon.[2]. In alto è presente il cartiglio I.N.R.I. [1] The work was commissioned by the Franciscan friars of Santa Croce and is built from a complex arrangement of five main and eight ancillary timber boards. Nella sua storia critica recente l'opera suscitò numerosi dubbi, anche per le difficoltà di stabilire esattamente i contorni stilistici del corpus di Cimabue in generale. Il Crocifisso di Cimabue riprende l’iconografia tradizionale del Cristo sofferenze, cioè del Cristo con gli occhi chiusi e col capo reclinato, come se fosse abbandonato al suo dolore. Note the 60% loss of paint refers to the existing paint at the time. Qui fu purtroppo semidistrutta durante l'alluvione di Firenze del 1966, venendo travolta dalle acque, che staccarono irrimediabilmente gran parte della superficie dipinta. Si hanno notizie di lui dal 1272, Dante lo citò come il maggiore della generazione antecedente a quella di Giotto, parallelamente al poeta Guido Guinizelli e al miniatore Oderisi da Gubbio. [18], The painting contains elements typical of Cimabue's representations of Christ, including the illusionism of the drapery folds, the large halo, long flowing hair, dark, angular faces and dramatic expressions. Storia. Il crocifisso ha subito notevoli deturpazioni quando è straripato l’Arno nel 1966. Un video Zanichelli sul Crocifisso che Cimabue realizzò per la chiesa di san Domenico ad Arezzo Oggi, per l'altissima qualità pittorica, la Croce è senza dubbio riferita al maestro, al massimo ammettendo una partecipazione della bottega in alcuni brani (Nicholson, Salvini, Garrison, Battisti, Boskovitz, Bellosi). IL CROCIFISSO NELLA CATTEDRALE DI SARZANA. "Crocifisso" è un dipinto autografo di Cimabue realizzato con tecnica a tempera su tavola nel 1287-88, misura 448 x 390 cm. His hands and feet seem to extend beyond the pictorial space, which is delineated by the flat, coloured borders of the cross,[5] in turn made up of at least six boards. "Crocifisso" è un dipinto autografo di Cimabue, realizzato con tecnica a tempera su tavola nel 1268-71, misura 336 x 267 cm. Cimabue ad Arezzo, Il Crocifisso Restaurato: L’opera documenta il restauro del crocifisso della chiesa di San Domenico ad Arezzo, dipinto da Cimabue (la prima opera da lui eseguita, prima del viaggio a Roma del 1272) e recentemente restituito alla sua collocazione dopo un intenso intervento di restauro. See Chiellini, 8, Papal Basilica of Saint Mary of the Angels in Assisi, Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects, Christ enthroned with the Virgin and St John, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Crucifix_(Cimabue,_Santa_Croce)&oldid=990016303, Paintings depicting the Crucifixion of Jesus, Short description is different from Wikidata, Creative Commons Attribution-ShareAlike License. Clicca qui. The work presents a lifelike and physically imposing depiction of the passion at Calvary. [22], The crucifix measures 448 cm x 390 cm and consists of five basic physical components; a vertical board reaching from the base to the cymatium onto which Christ is nailed, two horizontal cross-arms, and two vertical pieces acting as aprons adjacent to the central board. Cenni di Pepe, known as Cimabue (c. 1240 – c. 1302) Cimabue, pseudonimo di Cenni di Pepo (Firenze, 1240 circa – Pisa, 1302), è stato un pittore italiano. Explore content created by others. The Crucifix by Cimabue at Santa Croce (c. 1265) is a wooden crucifix, painted in distemper, attributed to the Florentine painter and mosaicist Cimabue, one of two large crucifixes attributed to him. It seems influenced by a thirteenth-century Franciscan Meditation on Christ that emphasised pathos and human interest in the suffering of the Passion; "Turn your eyes away from His divinity for a little while and consider Him purely as a man". New York: Syracuse University Honors Program Capstone Projects, 2014. Il Cristo benedicente, rappresentato nel tondo in alto, non fu realizzato da Cimabue. [17], The work surpasses Cimabue's c. 1268 Arezzo crucifix in several ways. Il corpo è longilineo e sinuoso e i colori sono arricchiti di una tonalità verde scuro che lo rendono cadaverico, in linea con la concezione dell'opera. [12] His body is naked except for a sheer and transparent loincloth that only just covers his thighs and buttocks. It is one of the first Italian artworks to break from the late medieval Byzantine style and is renowned for its technical innovations and humanistic iconography. La prima menzione scritta della croce risale al Memoriale di Francesco Albertini (1510), che la considerava da sempre esistente in chiesa. Il Crocifisso di San Damiano fu trasferito dalle clarisse nel Protomonastero di Santa Chiara in Assisi, dove è ammirabile tuttora, quando, nel 1257, si trasferirono dalla chiesa di San Damiano. Sono la Vergine e san Giovanni evangelista, a sinistra e destra rispettivamente. È attribuito al 1280 circa ed è alto 3,90 metri. The gilding and monumentality of the cross link it to the Byzantine tradition. Il soppedaneo in basso non è decorato. [25], Due to lack of surviving documentation, it is difficult to attribute unsigned works from the period with any degree of certainty. Era la seconda volta che l’artista realizzava una croce lignea, dopo la prova del 1270. It had suffered earlier flood damage in 1333 and 1557. Christ's face is longer and narrower, and his nose less idealised. lo attribuiscono concordemente a Cimabue, ricordandolo nella basilica. [12], The international press covered the restoration; since then the work has been lent to galleries outside Italy, the first time it had left Florence since its creation. 448 x 380. Dante lo citò come il maggiore della generazione antecedente a quella di Giotto, parallelamente al poeta Guido Guinizelli e al miniatore Oderisi da Gubbio. Il Crocifisso di Santa Croce è un’opera di Cimabue, dipinta per la basilica di Santa Croce a Firenze e tuttora ivi conservato. [10] The Virgin wears a red dress. Nel 1284, Cimabue dipinse un Crocifisso per i francescani di Santa Crocea Firenze. This page was last edited on 22 November 2020, at 09:09. È attribuito al 1272-1280 circa ed è alto 4,48 metri e largo 3,90.